Preventie en Bescherming op de Bus voor de passagiers en chauffeurs
Sectorgids
Naar aanleiding van de overgang naar fase geel (sinds 2022/03/07) van de coronabarometer werd een nieuw protocol met COVID-veiligheidsmaatregelen per kleurcode (rood, oranje, geel) samengesteld voor het georganiseerd vervoer. Dit werd uitgewerkt door de sociale partners (de FBAA en de representatieve vakbonden) en geëvalueerd door de FOD Volksgezondheid i.s.m. de FOD Mobiliteit.
Overzicht van het protocol voor elk van de drie fasen rood, oranje en geel
Hieronder de sanitaire regels waaronder de activiteiten van collectief personenvervoer met autobus of autocar voor nationale en internationale ritten toegelaten zijn.
Betrokken activiteiten zijn toegelaten mits onderstaande maatregelen in acht worden genomen op het Belgische grondgebied.
ROOD | ORANJE | GEEL | |
---|---|---|---|
1. Algemene maatregelen | |||
1.1 Dit protocol is van toepassing in en rond het voertuig en op instap- en uitstapplekken. Het geldt niet op andere plekken binnen het vervoersbedrijf, op de bestemming of de tussenstops. Op deze plekken gelden de richtlijnen die van toepassing zijn op de types van inrichtingen (horeca, handelszaken, enzovoort) waar het voertuig halte houdt. Indien het louter een parking is, hoort de chauffeur erop toe te zien dat de algemene regels worden toegepast. | ✅ | ✅ | ✅ |
1.2 De operatoren moeten de sanitaire regels van het land van vertrek en die van het land van bestemming in acht nemen op elk onderscheiden grondgebied. | ✅ | ✅ | ✅ |
1.3 De gegevens over de passagiers, waaronder de contactgegevens, moeten 4 weken bewaard worden, met naleving van de nationale regels inzake gegevensbescherming. Overeenkomstig de wetgeving moeten die gegevens beschikbaar kunnen zijn met het oog op "contact tracing". Gegevens kunnen ook bewaard worden door opdrachtgever | ✅ | ✅ | ✅ |
1.4 Het personeel moet op de hoogte blijven van de manier waarop moet worden omgegaan met passagiers die de maatregelen zoals ingesteld in de autobussen en autocars, niet naleven; het moet tevens op de hoogte zijn van de te volgen stappen in geval van aanwezigheid van een passagier die symptomen vertoont. | ✅ | ✅ | ✅ |
2. Maatregelen in de autobussen en autocars | |||
2.1. In de chauffeurspost worden alle aanraakpunten en -zones gereinigd en ontsmet volgens de voorschriften, voor zover deze bestaan. Hoe dan ook moet dit regelmatig worden gedaan en minstens telkens van chauffeur wordt gewisseld. | ✅ | ✅ | ✅ |
2.2. Het voertuig wordt voldoende verlucht voor elk traject, alsook tijdens mogelijke tussenstops. | ✅ | ✅ | Voldoende verluchting blijft belangrijk |
2.3. De harde en gladde oppervlakken binnen het voertuig, waarmee passagiers in contact kunnen komen, worden ontsmet. Hierbij horen handgrepen, arm- en hoofdsteunen, bedieningspanelen, ... Dit gebeurt ook tijdens de geplande tussenstops | ✅ | ✅ | Voor elke nieuwe opdracht aanbevolen |
2.4. De eerste zetelrij blijft vrijgehouden en de veiligheidszone tussen chauffeurspost en passagiersruimte wordt afgebakend met een fysische barrière, bijvoorbeeld een (breekbare) veiligheidsketting. Bij gebruik van de eerste zetelrij achter de chauffeurspost dient een afscheiding in flexibel materiaal met voldoende aandacht voor zichtbaarheid en veiligheid te worden voorzien. | ✅ | ✅ | Het gebruik van de eerste zetelrij achter de chauffeurspost is toegelaten mits het voorzien van extra beschermingsmaatregelen. |
2.5. Wanneer iemand besmet is, moet het voertuig daarna volledig ontsmet worden. | ✅ | ✅ | ✅ |
2.6. De ventilatie wordt onderhouden volgens de voorschriften van de constructeur en dient zodanig ingesteld en gebruikt te worden dat de circulatie van verse buitenlucht maximaal wordt bevorderd. | ✅ | ✅ | Verse buitenlucht in voldoende mate in lijn met comfort |
2.7. De passagiers ouder dan de leeftijdsgrens bepaald door de overheid moeten gedurende het traject een mondmasker dragen. | ✅ | Het mondmasker is verplicht maar mag occasioneel worden afgezet om te eten en te drinken. Afwijking van de mondmaskerplicht is verder enkel mogelijk voor gesloten groepen, voor zover de passagiers zitten en na overleg tussen de organisator van de groepsactiviteit en de busmaatschappij. Mondmaskerplicht blijft gelden bij verplaatsingen op de bus. | Mondmasker blijft sterk aanbevolen, in het bijzonder aanbevolen bij verplaatsingen op de bus. Het mondmasker mag worden afgezet om te eten en te drinken. |
2.8. Indien mogelijk wordt er een sociale afstand van 1,5 m gelaten tussen de passagiers. | ✅ | - | - |
2.9. In geval van vermoeden van coronavirus bij een passagier, wordt tijdens de rit afstand en beveiliging (bv. FFP2) geoptimaliseerd en wordt hij bij een volgende stop geïsoleerd. | ✅ | ✅ | ✅ |
2.10. Er wordt voorzien in een voorraad alcoholgel waarvan gebruik kan worden gemaakt in het kader van de veiligheidsprocedures. | ✅ | ✅ | ✅ |
2.11. Passagiers van eenzelfde sociale bubbel worden best samengehouden. Desgevallend kan voorafgaandelijk met de organisator of groepsverantwoordelijke een plaatsindeling worden bepaald (mogelijk in functie van leeftijd of risicogroep). | ✅ | ✅ | - |
2.12. Indien mogelijk krijgen de passagiers op voorhand, bijvoorbeeld via e-mail, en/of mondeling een praktische briefing over de te nemen voorzorgen, bij voorkeur vanwege de groepsverantwoordelijke. Indien de (weers-)omstandigheden het niet toelaten, kan een wegwerpdocument worden uitgedeeld. | ✅ | - | - |
3. Maatregelen voor het op- en afstappen | |||
3.1. Voor het op- en afstappen wordt een plaats gekozen die voldoende vrije ruimte biedt om bewegingen van personen veilig te kunnen laten verlopen en desgevallend met grondmarkeringen of koorden is ingericht. | ✅ | ✅ | - |
3.2. Indien een passagier tekenen van ziekte zou vertonen voor het vertrek, dient de chauffeur, in overleg met de bedrijfsleiding, de zorgdiensten te verwittigen en elk contact met andere personen te vermijden. Er wordt niet vertrokken alvorens dit mogelijke risico correct is ondervangen. | ✅ | ✅ | Interne procedure bedrijf |
3.3. Bij voertuigen met 2 deuren wordt enkel de achterste deur gebruikt door de passagiers. | ✅ | ✅ | - |
3.4. De passagiers worden ingedeeld in twee groepen, de L(inks)- groep, die achteraan zal plaatsnemen, en de R(echts)-groep, die vooraan zal plaatsnemen. Indien vooraf een andere plaatsindeling kon worden bepaald, wordt de opstapvolgorde daaraan aangepast. | ✅ | ✅ | - |
3.5. Voor ze opstappen, worden de passagiers verzocht de gebruikelijke veiligheidsafstand van 1,5 m te bewaren. | ✅ | ✅ | - |
3.6. In de mate van het mogelijke gebeurt de ticketcontrole contactloos. | ✅ | ✅ | - |
3.7. Bij opstappen op het vervoerbedrijf wordt de inzet van hulpsignalisatie aanbevolen. | ✅ | ✅ | - |
3.8. Op- en afstappen gebeuren volgens het FILO-principe (first in, last out). | ✅ | ✅ | - |
3.9. De passagiers nemen de algemeen geldende COVID-19- veiligheidsregels in acht en ontsmetten de handen bij elke opstap. | ✅ | ✅ | ✅ |
3.10. De chauffeur(s) stappen steeds eerst uit en ook laatst in. | ✅ | ✅ | - |
4. Maatregelen betreffende de bagage | |||
4.1. Er wordt zo weinig mogelijk handbagage in het voertuig meegenomen. De bagageruimte wordt optimaal benut. | ✅ | ✅ | - |
4.2. Indien de plek het toelaat, wordt voor de bagageruimte van het voertuig een veiligheidsperimeter in acht genomen, die idealiter met signalisatie is aangeduid. | ✅ | ✅ | - |
4.3. De chauffeur laadt zelf de bagagestukken in en uit en is verplicht daarbij wegwerphandschoenen te dragen. | ✅ | ✅ | - |
4.4. De passagiers zetten, geordend, hun bagage af in het bereik van de chauffeur met behoud van de nodige afstand, en nemen hun bagage terug aan de veiligheidsperimeter. | ✅ | ✅ | - |
5. Maatregelen tijdens de reis | |||
5.1. De passagiers ouder dan de leeftijdsgrens bepaald door de overheid dragen gedurende het hele traject een mondmasker. | ✅ | Het mondmasker is verplicht maar occasioneel afgezet om te eten en te drinken. Afwijking van de mondmaskerplicht is verder enkel mogelijk voor gesloten groepen, voor zover de passagiers zitten en na overleg tussen de organisator van de groepsactiviteit busmaatschappij. Mondmaskerplicht blijft gelden bij verplaatsingen op de bus. | Mondmasker blijft sterk aanbevolen, in het bijzonder aanbevolen bij verplaatsingen op de bus. Het mondmasker mag worden afgezet om te eten en te drinken. |
5.2. Indien mogelijk wordt gezorgd voor een afstand van 1,5 m tussen de passagiers (uit andere sociale bubbels). | ✅ | - | - |
5.3. Passagiers blijven gedurende het hele traject hun zitplaats gebruiken, ook voor de terugweg. Signalisatie wordt gebruikt, of aangebracht, om hen te helpen hun plaats te identificeren en te onthouden. | ✅ | ✅ | - |
5.4. Het toilet aan boord wordt niet opengesteld. Bij langere trajecten worden voldoende haltes aan sanitaire voorzieningen ingelast. | ✅ | Toilet kan in noodwendige omstandigheden worden gebruikt mits dragen van mondmasker + handhygiëne | Mondmasker sterk aanbevolen tijdens verplaatsingen op de bus + handhygiëne sterk aanbevolen |
5.5. Tijdens deze haltes wordt het voertuig extra verlucht. | ✅ | ✅ | Verse buitenlucht in voldoende mate in lijn met comfort |
5.6. De koelkast aan boord mag niet meer gebruikt worden voor de bediening van de passagiers. | ✅ | Bedeling van dranken kan mits één persoon instaat voor de bedeling, waarbij het dragen van het mondmasker en respect van nodige handhygiëne verplicht is en verplaatsingen maximaal worden vermeden. | Mondmasker sterk aanbevolen tijdens verplaatsingen op de bus + handhygiëne sterk aanbevolen |
5.7. Tijdens ritten zonder passagiers is de chauffeur of mecanicien vrijgesteld van de verplichting om een mondmasker te dragen. | ✅ | ✅ | ✅ |
5.8. In de chauffeurszone is een tweede chauffeur toegelaten met het oog op de naleving van de rij- en rusttijden. Bij wisselen van chauffeur dient de stuurpost, alsook de bijrijdersplaats te worden ontsmet. | ✅ | ✅ | ✅ |
5.9. Indien de chauffeurszone afgescheiden is van de passagierszone met een flexibele wand, hoeft de chauffeur geen mondmasker te dragen. | ✅ | ✅ | ✅ |
5.10 Ingestelde procedure voor de afhandeling van verdachte COVID-19-gevallen:
|
✅ | de betrokken passagier isoleren, contact met vervoersbedrijf en desgevallend politie | de betrokken passagier isoleren, contact met vervoersbedrijf en desgevallend politie |